Meditatief Moment en Miniconcert op donderdag 6 juli in de Koorkerk

door Bert van Klaveren

Om 13.00 uur wordt het Meditatief Moment verzorgd door Krina en Wim Wattel. Onderwerp: Baruch de Spinoza. Muzikale medewerking: Rein van der Kluit, orgel.

Baruch de Spinoza (Benedictus de Spinoza) was een Nederlands filosoof, wiskundige, politiek denker en lenzenslijper uit de vroege Verlichting. Hij was van Sefardisch-Joodse afkomst. Hij noemde zichzelf met zijn Portugese voornaam Bento, dat gezegende betekent. Tijdgenoten omschreven Spinoza als een zachtmoedig, rustig en bescheiden mens.
Zijn levensmotto was Caute (behoedzaam).

In de serie Miniconcerten treedt de zeer jonge en talentvolle Amber Mertens op met een Chopin-concert op de vleugel.

Gevraagd om een CV schrijft zij over zichzelf: “Mijn naam is Amber Mertens. Ik ben 13 jaar oud en heb de 3e klas van het tweetalig VWO op het Pontes Goese Lyceum afgerond. Vanaf mijn 6e jaar speel ik piano en sinds mijn 8e jaar volg ik de talentenopleiding aan de Zeeuwse Muziekschool. Ik speel voornamelijk lichte klassieke muziek en ook af en toe popmuziek. In 2016 heb ik een masterclass bij Marianne Boer gevolgd en afgelopen zomer heb ik aan een 3-daagse Summercourse deelgenomen bij Wibi Soerjadi.
Vandaag zal ik enkele werken van Frédéric Chopin voor u spelen, met als laatste mijn favoriete muziekstuk, de Fantaisie Impromptu op. 66.”

 

Aanvangstijd 15.00 uur; toegang gratis, collecte aan de uitgang.

 

 

 

Programma

Frédéric Chopin (1810 – 1849)

1
Polonaise op. Posth. – g-mineur (1822)

2
Wals op. 69 nr. 1 – as-majeur (1835

3
Wals op. 69 nr. 2 – b-mineur (1829)

4
Nocturne op. 9 nr. 2 es-majeur (1820)

5
Nocturne op. 55 nr. 1 – f-mineur (1842 – 1844)

6
Nocturne op. Posth. – cis-mineur (1830)

7
Fantaisie Impromptu op. 66 – cis-mineur (1834 – 1835)

 

