Miniconcert Edgar van Boven

door Bert van Klaveren

Tijdens de wekelijkse miniconcerten in de Koorkerk wordt doorgaans een programma gespeeld dat uit meerdere werken van verschillende componisten bestaat. Dat past ook bij het karakter van deze ‘kleine’ concerten op de donderdagmiddag.
Op 26 september gaat er echter iets speciaals gebeuren. Het programma zal dan bestaan uit één groot werk. De pianist Edgar van Boven zal dan de Sonate Opus 28, ook wel genoemd de Pastorale Sonate, van Ludwig van Beethoven in zijn geheel ten gehore brengen. Deze in 1801 gecomponeerde sonate roept een associatie op met het rustieke landleven, met vredige natuur, de herder en zijn kudde. Toerisme bestond toen nog niet, maar het verlaten van de stad, het avontuurlijke zwerven en wandelen naar het onbekende werden karakteristieke elementen in de Romantiek en de pastorale traditie.

Edgar van Boven 1a
Edgar van Boven studeerde piano bij Gé Oudenaert aan de Muziekschool te Middelburg. Hierna vervolgde hij zijn pianostudie bij Leen de Broekert. Na een onderbreking van 10 jaar hervatte hij zijn pianostudie bij Leen de Broekert tot aan diens overlijden in 2009. Edgar van Boven maakt deel uit van het Scarbo Pianisten Collectief en is tevens aktief als liedbegeleider.

Hij voert de sonate uit ter nagedachtenis van zijn leermeester Leen de Broekert.

Het miniconcert is één van de aktiviteiten van het Lange Jan Project, een initiatief van de Raad van Kerken Middelburg.
Het concert in de Koorkerk begint om 15.00 uur, de toegang is vrij.

OVER DE PASTORALE SONATE

Sonate Opus 28 heeft vier delen:
1.  Allegro
2.  Andante
3.  Scherzo
4.  Rondo

Ter toelichting op deze sonate schreef de concertgever het volgende:

Deze door Beethoven in 1801 gecomponeerde 15e Sonate in D majeur heeft van de uitgever van het origineel de naam “Pastorale” gekregen. Het werk roept een associatie op met het rustieke landleven, met vredige natuur, de herder en zijn kudde. Toerisme bestond toen nog niet, maar het verlaten van de stad, het avontuurlijk zwerven en wandelen naar het onbekende werden karakteristieke elementen in de romantiek en de pastorale traditie. Volgens pianist, onderzoeker en schrijver Charles Rosen (1927-2012) is de pastorale traditie het meest uitgesproken herkenbaar in het eerste deel en laatste deel van deze vierdelige pianosonate.

Net niet in enen geteld, begint het eerste deel uit het niets met een zachte zich herhalende D in de linkerhand en bouwt dit Allegro zich uit als ware het een strijkkwartet met vier volledig onafhankelijke stemmen.

Het tweede deel, het Andante, loopt in wandeltempo vanuit  een mineur stemming naar een verrassende vrolijkheid om weer terug te keren naar de aanvankelijke stemming.

Het derde deel, het Scherzo, vormt een contrast met al het voorgaande en wat nog komen gaat, zowel in het hoge tempo als Beethovens humoristische vermogen.

Het vierde en laatste deel, het Rondo, begint met een doedelzak; allegro ma non troppo dus rustiek en vooral niet te snel. Het roept een buitengewoon sympathiek beeld op omgeven door geluiden uit de grootse natuur. Vogels zoals de koekoek laten zich horen net als in het “Am Bach” in Beethovens zesde symfonie die ook de Pastorale wordt genoemd. Het beginthema komt op het allerlaatst terug in een feestelijke virtuositeit.

Leen de Broekert

Leen de Broekert

Deze Sonate wordt uitgevoerd ter nagedachtenis aan Leen de Broekert, organist, pianist, klavecinist, muziekwetenschapper, componist en muziekpedagoog die het bovenstaande heeft doorgegeven.

Edgar van Boven

Advertenties
%d bloggers liken dit: