Tentoonstelling Lutske Strating geopend

door Bert van Klaveren

Op donderdagmiddag 8 augustus is in de Wandelkerk de tentoonstelling van Lutske Strating geopend, de derde expositie van dit seizoen. Waarnemend LJP voorzitter Hans ter Welle sprak over het bijzondere feit dat Lutske, die zelf vele jaren de tentoonstellingen van het Lange Jan Project mede heeft georganiseerd en ingericht, nu zelf haar werk in de Torenvoet exposeert. Vervolgens was het woord aan Lutske die kort memoreerde hoe zij tot schilderen gekomen is.
Over haar werk zegt zij: “Waarom schilder ik? In de eerste plaats omdat ik er plezier aan beleef, maar ook om de schoonheid van de schepping te laten zien. Intuïtief kies ik vaak voor bloemen, waarbij ik dan details uitvergroot.
Echte schoonheid is vaak heel kwetsbaar en daar kijken we nog wel eens overheen. Ik wil graag dat, wat je niet zo gauw ziet, laten zien. In mijn manier van werken kies ik gedeelten van de vorm en kleuren uit, die me raken, waar ik dan iets extra’s aan toe voeg. Dat kan bijvoorbeeld door repen stof op het doek te plakken en daar gedeeltelijk overheen te schilderen. Ook kan ik de textuur en de kleuren net iets anders weergeven, waardoor de blik van de kijker getrokken wordt. Compositie is heel belangrijk. Contrasten van licht en donker geven structuur en dieptewerking. Eenmaal begonnen laat ik het onderwerp vaak los en laat ik me door het werk inspireren”.
Tenslotte overhandigde opvolgster Diny Schuurman haar een blijk van waardering voor het werk dat Lutske voor het Lange Jan Project heeft gedaan. Daarna was er voor de aanwezigen gelegenheid af te dalen in de Torenvoet om het werk van Lutske te bekijken.

De tentoonstelling met kleurrijke schilderijen van Lutske Strating met als titel “Licht in kleur” is te zien t/m 9 september. Adres: Koorkerkhof 1, 4331 BB Middelburg. Openingstijden van de Abdijkerken op werkdagen van 10.30 – 17.00 uur, op zaterdag en zondag van 13.30 – 17.00 uur.

 

Hans ter Welle opent de tentoonstelling

Hans ter Welle opent de tentoonstelling

 

CRT_2163

Lutske Strating

 

Diny Schuurman geeft Lutske een blijk van waardering voor haar werk binnen het LJP

Diny Schuurman geeft Lutske een blijk van waardering voor haar werk binnen het LJP

 

In de Torenvoet

In de Torenvoet

 

Acryl op doek

Acryl op doek

 

 

