Miniconcert André Poortvliet

door Bert van Klaveren

‘The Italian Bach…?’
Italiaanse invloeden in de orgelmuziek van Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach kwam op reeds jonge leeftijd, via zijn oudste broer Johann Christoph, in aanraking met muziek van de meest vooraanstaande componisten uit Duitsland, Frankrijk en Italië. Zo kopieerde en kende hij muziek van Froberger, Kerll, Pachelbel, Böhm, Reincken, Fischer, Lebègue, Lully, Marais, Frescobaldi, Albinoni en Steffani.

Het programma van het miniconcert illustreert welke Italiaanse invloeden terug te vinden zijn in Bach’s orgelwerken. Tijdens zijn baan als hoforganist en kamermusicus te Weimar (1708-1714) bestudeerde Bach zeer intensief de Italiaanse stijl. Dit blijkt uit de vele transcripties die hij maakte voor orgel en klavecimbel van concerto’s van Vivaldi, Marcello (Concerto in d, BWV 974) en Torelli. Ook maakte hij in 1714 een kopie van Frescobaldi’s Fiori musicali (1635). Bach’s zeer vocaal gedachte Canzona in d (BWV 588) is ondenkbaar zonder dit meesterwerk van Frescobaldi. In de Praeludium en Fuga in a (BWV 543) zijn ook Italiaanse invloeden (stylus fantasticus) waar te nemen, met name in de tweede helft van de Praeludium en het slot van de Fuga. Het ingevoegde middendeel (Largo, BWV 529.2) herinnert ons aan een langzaam deel uit een triosonate voor twee violen en basso continuo van Corelli of Legrenzi. Duidelijk is dat Bach gefascineerd was door de enorme verscheidenheid aan genres, Europese stijlen en idiomen, die hij op onovertroffen wijze verder ontwikkelde en integreerde in zijn eigen composities.
De hierboven met hun BWV nummer genoemde werken zullen tijdens het miniconcert op donderdag 25 juli door André Poortvliet op het Van Vulpen-orgel in de Koorkerk worden gespeeld.

André Poortvliet 2013André Poortvliet (°1984) ontving orgellessen aan de Zeeuwse Muziekschool. Daarna ontving hij enkele jaren klavecimbel-, orgel- en klavechordlessen en lessen basso continuo van Leen de Broekert. Mede door zijn invloed heeft André zich verder gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk van barokmuziek. Hij volgde masterclasses klavecimbel en privélessen over interpretatie van barokmuziek. Met zijn ensemble Consort of Voices (www.consortofvoices.nl) voert hij barokmuziek uit zoals cantates van Buxtehude en Bach, maar ook onbekender repertoire van Blow, Bruhns, Carissimi, Geist, Frescobaldi, Purcell, Rosenmüller en Weckmann. Met het ensemble Les Idées heureuses speelt hij kamermuziek. Daarnaast is hij actief als solist en basso-continuospeler op orgel en klavecimbel bij diverse (kamer)koren en ensembles.

Het miniconcert is een onderdeel van het Lange Jan Project en begint om 15.00 uur. De toegang is gratis.

Advertenties
%d bloggers liken dit: